December 30, 2009

Kosa kata diperbaharui.

Ini aku pelajari semasa kelas Tamadun Islam dan Asia Tenggara [TITAS].

5 perkara yang membuatkan manusia sengsara.

1. Tahan buang air kecil [kencing].
2. Tahan buang air besar [berak].
3. Tahan buang angin [kentut].
4. Tahan sendawa.
5. Tahan tidur.

Aku setuju dengan ini. Cuba kau cuba. Pasti sengsara.

Jangan guna ayat "bila mahu bertolak ni?" Pensyarah aku kata ayat ini ayat orang lama. Orang melayu sungguh malas. Tak mahu memperbaharui kosa kata. Guna saja yang lama.

Satu kajian dilakukan mengapa guna perkataan 'bertolak'. Warga emas di Malaysia di tanya tetapi hanya seorang warga emas berumur lebih kurang 90 tahun dapat menjawab.

Dahulu orang tinggal tepi sungai dan pantai. Naik sampan. Bila berlabuh, sampan ditarik ke atas pantai. Bila mahu belayar, sampan diTOLAK. Sebab itu orang lama guna ayat "bila mahu bertolak?"

Jadi sekarang, pensyarah aku cadangkan kita guna ayat baru. "Bila nak menyetart?" Sebab kereta perlu distartkan enjinnya. Ini menarik. Bagi aku. Kalau tak menarik. Abaikan.

5 comments:

Nurul Ain said...

"Bila nak menyetart?"

wah,besh2!!wuwu..

(^.^)

Misz SeroJa said...

waaa...
ni mesti lec yg bnyak berfkir..
sbb 2 dye ley pk cm2..;p

paAn BaEk said...

ye... slah satu drpada ciri-ciri orang y menderita telah aku lalui...huhuhuhu

wann afzan said...

menarik jua bg ku~~

::SizuKa:: said...

broken gila BM nie...agaga~