June 27, 2009

empat : manusia BUKAN sampah.

1. Manusia ada otak. Tapi kadang-kadang separuhnya suka salah guna.

2. Manusia suka cakap putar belit. Suka cakap depan orang lain. Belakang orang tu lain. Kadang-kadang depan puji. Belakang kutuk. Kadang-kadang boleh buat 100 version kepada 100 orang untuk 1 cerita yang sama.

3. Manusia suka buat silap. Kadang-kadang dia sedar. Kadang-kadang dia sedar tapi buat buduh. Kadang-kadang dia tak sedar langsung. Juga kadang-kadang tak ingin langsung sedar. Walau dah di beritahu.

4. Manusia suka buat ikut dia sahaja. Tidak fikirkan orang lain. YES! Nak berjaya perlu fikir orang lain. Nak belajar perlu fikir orang lain. Nak BERKATA-KATA juga perlu FIKIR PERASAAN orang lain.

5. Semua manusia dan haiwan ada mulut. Baiknya haiwan mereka tidak bole berkata-berkata. Bermaksud mereka tidak boleh memanggil angkatan sekaum mereka dengan kata-kata yang keji. Tetapi manusia boleh. Itulah manusia.

6. JANGAN PANGGIL orang itu sampah kerana kamu juga tidak sempurna. Yang kamu panggil orang itu sampah adalah manusia. Manusia adalah saudara kita. Jika saudara kita sampah. Maka kamu juga sampah. Betul?

7. Manusia boleh menilai orang. Boleh! Tapi perlu menilai baik dan buruk. Manusia lebihkan pada yang buruk. Mari semua. Buka minda. Supaya manusia boleh maju.

8. Manusia perlu pilih kawan. JANGAN pilih kawan yang panggil orang lain sampah sebab nanti akan datang dia MUNGKIN akan panggil kamu juga sampah. PERCAYALAH!

9. Manusia suka berfikiran negatif. SELALU. Bukan semua tapi kebanyakan. Jika kamu tidak dapat sesuatu dari seseorang. Jangan burukkan dia depan rakan-rakan. Dia ada hidup dia. Kamu juga ada hidup kamu. Dia tidak ganggu kamu mengapa kamu harus ganggu dia?

10. Manusia MEMANG sentiasa bermasalah. Cuma kadang-kadang manusia suka cari masalah. MASALAHNYA adalah bila dah cari tetapi tak nak selesaikan. Maka akan menjadi tekanan dan orang lain yang jadi mangsa.

11. Tolong. Jangan ingat rakan-rakan anda raja. Kadang-kadang ada yang akan mengambil kesempatan.

7 comments:

Tfaaaaaa said...

mcm tuju kepade bf aku je.hakhak..

sesuai sgt.

half of it la..

a h u y y said...

manusia memang begitu..
suka yang itu. benci yang ini
kagum yang sana. hina yang sini.

f.a.t.i.n.f.a.s.i.h.a.h said...

nak kata itu lumrah kehidupan.
owh tidak. terlalu awal untuk buat keputusan manusia begitu sebab sudah memang lumrah kehidupan.

Tfaaaaaa said...

sesetengah org bajet mereka hebat.sgt hebat sehinggekn org lain pon dorg pndg sbla mate je.tu pon kalo rase nk pandang.hidung tinggi

jigsaw said...

jika manusia bukan sampah, habis tu, apakah itu manusia?
wahaha

Syasha said...

hahahahaha ada apa disebalik blog ini? hmm tu yg kita faham2 kan sendiri. haha. no 2 4 dan 6 sgt pedas wey. ahaha best!! :P

f.a.t.i.n.f.a.s.i.h.a.h said...

wawawawa...ko juge udah ade blog ye syasha??
pedas sgt ke??
aku taruk cili padi 2 3 biji je..hehehehe