January 29, 2009

hari ceria, otak serabut

kita sering menggunakan 'kenapa' untuk bertanya. Mengharapkan jawapan pada setiap persoalan. Tidak mengira persoalan itu dijawab atau tiada jawapan atau x dijawab langsung. Sifat inkuiri yg sentiasa ada pada kita kadang2 membuatkan org disekeliling tertanya-tanya bilakah masanya kita berhenti bertanya.

seperti aku. Terlalu banyak persoalan yang bermain dalam kotak pemikiran. Rasanya benda-benda tu semua tak memerlukan jawapan tapi ia masih berlegar-legar disitu. Mengharapkan jawapan [walaupun sebenarnya jawapan tidak diperlukan kerana aku dah tahu jawapannya].

Hurm...

kenapa ya? dan
kenapa tidak?
kenapa perlu ada jawapan kepada setiap persoalan?

kenapa aku suka bertanya?
kenapa aku perlu bertanya?
kenapa mesti bertanya?

kenapa dunia kita begini?
kenapa kita masih jahil?
kenapa kita tak memulakan satu perubahan?
kenapa aku terasa diri aku kerdil sangat?

kenapa kita berdiam diri?
kenapa kita terlalu mengharap pada orang lain?
kenapa perlu menyusahkan orang lain untuk menyenangkan orang yang lain?

kenapa aku mesti bertanya pada orang?
kenapa aku tak jawab sendiri?
kenapa orang perlu jawab persoalan ini?

hurm.....entah..berapa ramai yang akan menjawab pertanyaan ini pun aku tak pasti..perlu ke mereka menjawab?
itu semua apa yg aku lihat bila aku berjalan di tengah-tengah orang ramai yang aku sendiri tidak kenali walaupun mereka saudara seagama dan juga saudara senegara.

kenapa aku perlu fikir fasal mereka?
kenapa perlu pentingkan diri sendiri?


p/s :
+ agak bahasa baku..tandanya aku serius.
+ tujukan pada semua masalah yang berlaku
+ jangan tanya aku kenapa..aku pun tak tahu kenapa aku fikir semua ni..hurmmm

7 comments:

Tfaaa said...

wahh..
dasyat..serius btol ko ehh

ps// jgn tanye aku kenape jugak.dushh

sAyEr~!! said...

ok x tanye knape...tapi...apsal plak??

jigsaw said...

hm...aku penah tgk paten ag serius dr nih...time aku tgk tuh,blakang badan aku da merah2 pinky pon...hahaha

sAyEr~!! said...

syial~...lu mat

E; said...

something is better left unknown.

~aMeR asTRaLuSia~ said...

"apekah sebab"...

lebih baku kan haha

sAyEr~!! said...

baku : apakah sebab?

ok....hahaha