January 20, 2015

Cara Hilangkan Jerawat Di Belakang Badan

Dulu, saya pun mengalami masalah ni. Saya pun tak pasti kenapa tapi saya buat semua cara yang mampu menghilangkan masalah jerawat di belakang badan ni. Kenapa?

Baru sekarang saya tahu banyak faktor yang boleh menyebabkan masalah ini. Dulu tak rajin nak mencari. Lepas tu akhirnya sendiri pening macam mana nak selesaikan. Hehe. Ni antara punca-puncanya:
Genetik - sejarah keluarga yang memang ada jerawat.
Pemakanan - biasalah tak seimbang.
Hormon yang tak berapa stabil.
Kelenjar minyak dan peluh yang terlebih hasilkan minyak dan peluh di badan.
Persekitaran - terdedah dengan bahan kimia.
Kosmetik dan pakaian - suka pakai ketat dan mekap yang tutup liang roma.
Ubat-ubatan seperti steroid.

Banyak juga ya faktornya. Huhu.

Alhamdulillah. Tapi sekarang dah tak perlu risau tentang masalah ini lagi. Sebab saya dah berjaya hilangkan jerawat di belakang badan saya.

Kini saya tampil lebih yakin untuk duduk bersama dengan suami dan tidak risaukan ia lagi.

Sekiranya anda berminat nak mencuba produk yang saya telah gunakan, hubungi saya di nombor yang tertera.

012 3672 560
Fatin Mazelan

January 19, 2015

Masalah Air Kencing Mengandungi Protein Kini Selesai

Saya ada seorang sahabat. Dia sudah berkahwin. Suaminya disahkan mengalami masalah buah pinggang. Yang mana air kencingnya mengandungi protein. Apa maksudnya ni? Bahaya ke?

Ini bermakna penapis yang terdapat di dalam buah pinggang suaminya telah bocor dan mengeluarkan protein melalui urin. Dalam bahasa inggeris dinamakan Nephrotic Syndrome.  Ini adalah kes bahaya.

Simptom-simptom masalah ini adalah muka, tangan, kaki dan perut akan membengkak kerana tak cukup protein dalam anggota tersebut. Sekiranya dibiarkan boleh membawa maut. Bayangkan. Ia memberi kesan kepada anggota dan organ badan yang lain.

Jadi, si isteri mengambil inisiatif untuk mencari 'ubat' yang boleh mengurangkan masalah ini. Sekurang-kurangnya bantu untuk menghalang dari protein terus keluar melalui urin.

Alhamdulillah. Setelah berusaha secara konsisten selama 3 bulan, masalah suaminya telah berjaya diselesaikan. Doktor menyatakan yang tiada lagi protein di dalam air kencing suaminya.

Alhamdulillah. Ia menjadi asbab bagi suaminya untuk terus kekal sihat dan menjalani kehidupan seperti biasa. Sekiranya anda juga mempunyai masalah yang sama dan ingin mendapatkan 'ubat' tersebut, bolehlah hubungi nombor yang tertera.

012 3672 560

Fatin Mazelan

January 13, 2015

Punca Karies Gigi Pada Bayi

Saya dapat merasakan yang semakin ramai ibu bapa yang mempunyai kesedaran tentang penjagaan gigi anak terutama yang masih bayi. Termasuklah saya yang beranak dua ni.

Anak saya yang kedua (Hana) telah menghadapi masalah karies gigi (gigi berkarat). 4 gigi hadapan belah atas. Dia berusia 2 tahun 10 bulan Januari ni. Dan dia masih lagi menyusu badan.

Jadi, saya agak risau. Sebab dia tak pakai botol susu. Dalam fikiran saya mungkin sebab makan gula-gula banyak sangat. Tapi gigi kakak dia si Hani ok saja. Hani pakai botol susu dan suka makan gula-gula juga.

Kemusykilan yang melampau membuatkan saya bawa mereka untuk pergi dapatkan pemeriksaan gigi di klinik pergigian. Boleh juga tahu apa sebabnya.

Tapi kat sana, si Hana tak mahu buka mulut. Huhu. Dia pun belum nak gosok gigi sebenarnya. Selalu kena paksa bila mandi. Hani ok je. Steady. Hehe. Jadinya, rawatan untuk Hana ditunda sehingga dia betul-betul stabil.

Sempatlah bertanya apa punca terjadinya karies gigi ni. Jururawat pun terangkanlah antaranya:

Anak suka kemam susu.
Tak kiralah susu formula atau susu ibu.

Menyusu ketika tidur.
Botol atau menyusu badan. Bila anak menyusu sehingga tidur. Ada kebarangkaliannya lebihan susu tertinggal di dalam mulut. Nanti lama-lama jadi plak dan menghakis gigi.

Anak suka minum minuman bergula guna botol.
Alkisah penggunaan puting tiruan memanglah tak berapa bagus.

Jarang gosok gigi.
Atau mungkin tak pernah pun kan. Huhu.

Inilah antara sebab yang jururawat tu beritahu saya. Betul jugalah tu. Si Hana suka menyusu sampai tidur. Haish. Kena ubah dah lah ni.

Ok mak-mak. Sampai sini entri saya. Akanku sambung penyelesaiannya kelak.

January 6, 2015

Kudapan Dan Jajan Untuk Kanak-Kanak

Saya ada 2 orang anak kecil. Kedua-duanya bakal memasuki 3 tahun dan 2 tahun pada Mac nanti. Tak sabar saya. Hehe.



vitalea for children shaklee


January 2, 2015

Cara Merokok Dengan Sihat

Alkisah ada seorang isteri yang prihatin tentang kesihatan sang suami yang kerap merokok setiap hari. Boleh dikatakan hampir 3 kotak sehari. Apa yang membuatkan si isteri runsing apabila...

vivix shaklee untuk merokok